Alpinarium założył w latach 50-tych XX wieku ówczesny kierownik Arboretum inż. Henryk Eder. Jest to najmniejszy dział ogrodu, zajmuje powierzchnię około 1,4 ha, z czego część skalna to 15 arów.

Wycieczka do Arboretum i Alpinarium w Rogowie

W dniu 20  czerwca 2017r. 37 członków LOP-u z klasy VI, V, IVa i IVb odbyło wycieczkę do Arboretum SGGW i CEPL-u w Rogowie.

Nadmieńmy, że wycieczka w większości została sfinansowana przez ZO LOP w Skierniewicach. Organizatorem był pan Mariusz Bazylak a opiekunami Pani Agnieszka Galach oraz Dorota Supeł.

Ogród położony jest w dawnym siedlisku leśnym i ma charakter parku z leśnymi powierzchniami doświadczalnymi. Powierzchnia ogrodu wynosi 54 ha, do „zwiedzania” jest 40 ha.

My pod czujnym okiem Pani przewodnik przeszliśmy zmodernizowaną częścią alejek o długości 2,5 km. Podczas spaceru i wdychania świeżego powietrza podziwialiśmy m.in. odmiany klonów, na szczególną uwagę zasłużył nie wiedzieć czemu klon palmowy, a może to zasługa kształtu liścia, który znajduje się u wejścia do ogrodu, to jakby on zapraszał swoimi 7 palcami. (Nie dziwmy się siódemka uważana jest za szczęśliwą liczbę).

Idąc dalej oglądaliśmy 150-letnie sosny, a także świerki, dęby i graby. Jeśli chodzi o typy siedliskowe lasu, to zaobserwowaliśmy, że przeważa tu las świeży i mieszany. Podziwialiśmy kończące kwitnienie magnolie czy rododendrony. Podczas spaceru zrobiliśmy sobie przystanek pod daglezjami, które sięgają wysokości tu w Arboretum40 metrów. Drzewa te rosną do110 metrówi wytwarzają charakterystyczny zapach  ciasta cynamonowego.

Druga część naszej wycieczki poświęcona była zajęciom w Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, które powstało w 1996 roku.

W CEPL uczniowie odbyli zajęcia praktyczne w lesie oraz w części muzealnej. Tematem zajęć w lesie było śledzenie śladów działalności człowieka. Forma zajęć pozwoliła na zainteresowanie uczniów różnorodnością organizmów, przypomnienie jak korzystamy z mapy i marszu na wyznaczony azymut oraz mobilizowała do odpowiedzialności za jakość, wyniki wspólnych działań i właściwe planowanie czasu pracy.  W części muzealnej uczniowie poznawali ekspozycje wystawowe z kartami pracy, które ich niesamowicie wciągnęły w rywalizację międzyzespołową. Na zakończenie każda grupa prezentowała swoje obserwacje po obu częściach.

Wycieczka umożliwiła poznawanie przyrody w bezpośrednim z nią kontakcie, co uczyniło kształcenie efektywniejszym i ciekawszym oraz dostarczyło szczególnych przeżyć dla uczniów i nauczycieli. Zachęciło wszystkich do właściwego obcowania z przyrodą. Został powtórzony i utrwalony trudny materiał realizowany wcześniej w szkole w teorii.